AFF U-16 : Gol Sendiri Menafikan Kemenangan Malaysia

AFF U16: OWN GOAL DENIES MALAYSIA WIN OVER THAIS


VIENTIANE (7 Julai 2011) - Malaysia dinafikan tiga mata pertama di dalam Kumpulan A Kejohanan AFF bawah-16 tahun di Stadium Negara apabila gol sendiri melihat keputusan berkesudahan untuk seri 2-2 menentang Thailand.
 
Thailand menyerang seawal perlawanan dan mereka berjaya mendahului pada minit ke-22 apabila Supravee Miprathang melepaskan rembatan lencong untuk menewaskan Mohd Mursyidin Maudoode.
Malaysia tidak mudah kehilangan fokus dan melalui gerakan cantik Muhammad Fitri Mohd Ismail, membenarkan Muhammad Amirul Syafieq Mohd Isa Sham menjaring gol penyamaan  pada minit 30.
Skor pada separuh 1-1.
Selepas rehat, kedua-dua pasukan yang membuat beberapa perubahan namun jaringan kekal tidak berubah sehingga minit ke-70 apabila Muhammad Hakimi Hussin melepaskan rembatan kencang ke pintu gol untuk mendahului Thailand 2-1
Tetapi Malaysia berfikir bahawa mereka telah mencapai kemenangan, satu sepakan percuma dihadiahkan kepada Thailand pada minit-minit terakhir dengan melihat pertahanan Malaysia Mohd Amirul Hafizul Samsol menanduk bola masuk ke gawang sendiri untuk kedua-dua pasukan berkongsi mata.
"Saya gembira dengan keputusan itu namun. Pemain kembali dari ketinggalan satu gol, "kata Khalid Shahdan, ketua jurulatih Malaysia.
"Sekurang-kurangnya, kami memenangi satu titik hari ini. Apa yang penting ialah bahawa kini para pemain menunjukkan konsisten untuk permainan berikutnya (menentang Indonesia). "
Jurulatih Thailand pula, Sasom Pobpraset tidak nampak gembira dengan keputusan ini.
"Tahap tumpuan mereka masih belum mencapai tahap yang sepatutunya. Tetapi yang itulah yang berlaku ke atas pemain muda, "tambah Sasom.
"Seri adalah baik-baik saja tetapi kita harus pergi untuk mata penuh masa akan datang."
Kumpulan A - Laos, Thailand, Malaysia, Timor Leste, Indonesia
Kumpulan B - Myanmar, Vietnam, Singapura, Kemboja, Malaysia