AFF U16 : Malaysia Kekalkan Rekod Tanpa Kalah.

AFF U16: MALAYSIA COMPLETE THEIR FIXTURES UNBEATEN

VIENTIANE (15 Julai 2011) - Malaysia melengkapkan jadual mereka dalam AFF Under-16 Championship di sini tanpa kalah apabila mereka berjaya mengalahkan Timor Leste 3-1 di Stadium Chao Anouvong di sini petang ini.

Walaupun tidak pernah kalah sebelum ini, Malaysia gagal untuk ke peringkat separuh akhir dan bermain menetang  Timor Leste yang bermain  dengan 10 pemain pada minit ke-82 hanyalah pelengkap kepada jadual peringkat kumpulan.

Perlawanan Malaysia-Timor Leste, yang tidak mempengaruhi  kedudukan kumpulan, telah dilangsungkan serentak dengan perlawanan antara Thailand dan Laos di Kompleks Sukan Negara.
Untuk rekod, Thailand dan Laos telah mendapat tempat mereka dalam separuh akhir sebelum perlawanan hari ini.

Bagi Malaysia, yang seri dengan Thailand, Indonesia dan Laos dalam perlawanan yang lebih awal, menang ke atas Timor Leste hari ini adalah kemenangan mereka yang pertama di kejohanan ini. 
Ia merupakan satu kemenangan psikologi bagi pasukan kerana mereka kini menumpukan perhatian mereka terhadap AFC Under-16.

Selepas melepaskan beberapa percubaab melalui penyerang Muhammad Ariff Farhan Isa pada minit kelapan dan ke-10, Malaysia akhirnya mendahului selepas tandukan Muhamad Akram Asidi, hasil bola lintang dari Muhamad Ariff, bola terus menerjah masuk melepasi jangkauan penjaga gol

Dengan hujan yang membasahi padang dan kelajuan permainan sedikit sebanyak menjadi perlahan, akhirnya pada minit ke-34, Nor Adam telah mengegarkan jaringan apabila 
Beliau mengesan penjaga gol lawan berada di luar posisi dan beliau terus melambung tinggi bola dan terus menjaringkan gol untuk kedudukan 2-0 malaysia di depan.

Timor Leste menjadikan 2-1 pada minit ke-49 apabila Francyatma Alves Ima Kefi melencongkan rembatannya dari atas garisan kotak penalti.

Pada minit ke-70, Muhamad Zahin Zainal Alam mengambil kesempatan daripada keadaan kelam kabut barisan pertahanan Timor Leste yang cuba untuk mengeluarkan hantaran lintang Muhamad Amirul Syafieq Mohd Isa Sham. Zahin berlari dan melepaskan rembatan kencang sehingga terlanggar penjaga gol lawan untuk kedudukan 3-1.

Itu adalah satu tamparan besar bagi Timor sebagai penjaga gol adalah satu-satunya pasukan itu telah. 
Penjaga pilihan tetap mereka yang pertama adalah overaged dan rayuan untuk bersaing di sini adalah ditolak. 
Jacinto Paulinho mengambil alih sebagai penjaga.

Lapan minit sebelum masa sebenar tamat, Goncalves Pina Mioses dari pasukan Timor Leste menerima kad merah kerana melakukan rempuhan keras ke atas Mohd Akram. Perlawanan berkesudahan dengan Malaysia 3-1 Timor Leste.